Коментарі до Книги пророка Осії. Вірші 3:4 - 4:6 - Доля Ізраїлю

«Мій народ гине через брак пізнання. Оскільки
ти відкинув пізнання, то і Я відкину тебе, щоб
ти не був Моїм священником. Як ти забув Закон
твого Бога, так і Я забуду твоїх дітей» (Осії, 4:6)
 
  «Коли б не були ті дні вкорочені, то не спаслася
б жодна людина.  Але заради вибраних  ті дні
будуть вкорочені»  
(Мт.24:22)
 

1. Вступ 

        Осія, євр. Ошейа, це означає "помічник" або "рятівник", син Беерії, ось усе, що відомо достовірно. Народився, жив і майже 30 років пророкував в Ізраїлі за правління Єровоама II (793 - 753 р.р. до Р.Х.) та часів іудейських царів Озії, Іоафана, Ахаза, Єзекії [Л.1-10], співправителя Ахаза з 729 р., одноосібного правителя з 716 року [Л. 7].
       Наві жив, імовірно, у місті Самарія, можливо, ніс священицьке служіння [Л.8].
Він останній пророк Північного царства, молодший сучасник Амоса [Л.1, 8], одночасно, Ісаї та Міхея, вони пророкували в Юдеї [Л.6, 7, 21]. Помер Осія до знищення Ізраїлю ассирійцями.
      Час написання книги.
Достеменно невідомий, мабуть, у період із 753 р. до 715 р. [Л.4, 7, 8, 10]. Імовірно, усне пророче служіння тривало менше, приблизно в 750-735 роки [Л. 5, 8], рукопис же написаний пізніше одним з його учнів [Л. 9].
       Композиція віршів 3:4-4:6.
1. Передбачення втрати державності (3:4).
          2.
Розкаяння (3:5).
          3. Покарання від Господа:
               а) вина (4:1, 2, 4);
               б) наслідки для природи (4:3);
               в) винищення тих, хто відкинув знання (4:5, 6).
       
Головна тема. Пророцтво щодо долі Ізраїлю і останніх днів існування лукавого роду цього.
       Мета написання.
Вказати на шокуючий жахливий духовний стан народу, як причину його фізичного знищення в майбутньому.
       Зміст.
Провидець стверджує, жереб ізраїльтян – тривалий період залишатись без ознак державності, позбавленими можливості виконувати релігійні ритуали (3:4). Лише в далекій перспективі, через покаяння, залишок знайде Господа, отримає гідного правителя (вірш 5).
      Звертаючись до слухачів, Ошейа, подібно до Амоца, пророкує покарання одноплемінників (4:1, а).
За порушення заповіту, байдужість до Бога, перелюб, нечестя, злочини, насильство, що оволоділи суспільством (4:1, 2, 4).
       Катастрофічні результати суду позначаться на живій й неживій природі (4:3), також на тих, що відкинули пізнання, вони підлягають знищенню (4:5, 6).
       Проблема тлумачення.
Пророцтва збулися або їм ще належить здійснитись.

2. Майбутнє Медінат Йісраель (3:4)    

       У вірші 3:1, через сімейні проблеми сина Беерії, Господь вказує на Свою любов до країни, її віроломний перелюб з іншими богами. Тривалий термін ізоляції дружини Осії (вірш 3) стане прообразом долі його народу [Л.8].

     
«Так само і діти Ізраїля довго житимуть без царя і без вождя (правителя), без жертви і без священного стовпа (жертовника), без ефода і домашніх ідолів» (3:4, у дужках текст з [Л.10]).

     Через порушення заповіту (Вих.20:2-5) Медінат Йісраель на тривалий період позбудеться царя та цивільного управління.
   
Залишиться без жертв, жертовника, ефода (частина верхнього одягу первосвященика [Л.7, 12]), ідолів, тобто, домашніх божків [Л.7, 8, 12].
     
"У цій фразі (вірш 4) складені всі аксесуари культу і, таким чином, це може бути вказівкою на прийдешній період, коли Ізраїль втратить свою державність ... релігія, що практикувалася в той час в Ізраїлі, буде скасована" [Л.9, стор. 19, 20].
      На я
ку історічну подію вказує це пророцтво? деякі коментатори припускають, 722 р. до Р.Х. [Л.1]. Тоді, після трирічної облоги Салманасаром V, впала столиця Самарія, Північне царство припинило існувати, у т.ч. 10 колін відведені ассірійцями в полон, їхнє місце зайняли іноземні переселенці [Л.7].
     
Інші автори, наприклад [Л.2], заперечують,– мова про вавилонський полон. Коли євреїв, котрі повернулися з неволі, стали називати "Ізраїльський народ" (Ездр.9:1, 10:15) або "Ізраїльтяни" (Неем.9:1).
      
Все-таки вірш Ос.3:4 правильніше віднести до новозавітної епохи. Унаслідок двох кривавих повстань іудеїв (66-73 р.р. та 132-135 р.р. від Р.Х.), жорстоко придушених Римом [Л.7], вони втратили свою державу.
      
На "довгий час" (Синод. пер.) євреї залишилися без царя, первосвященика, начальників, єрусалимського Храму, знищенного в 70-му р.  Цей період розтягнувся майже на 2 000 років, лише 14 травня 1948 р. державу частково відтворено, її сучасна територія показана на мал. 1.
      
Однак досі народ заповіту залишається "без жертви" і без жертовника (3:4), адже відсутній Бейт Адонай на Храмовій горі. Разом з тим немає каяття. «Їхні вчинки не дають їм навернутися до свого Бога» (5:4).

3. Мессіанське  царство  буде? (3:5)        

     Зі старозавітних пророцтв випливає, що "довгий час" нещасть ізраїльтян завершиться відбудовою Будинку молитви на Храмовій горі у Йерушалаїмі (Міх.3:12, 4:1; Агг.2:6-9; Єр.30:18). Що ж станеться потім? 

     «Але прийде час, коли вони (розкаються) знову шукатимуть ГОСПОДА, Бога свого, і царя свого, Давида. І (наприкінці тих днівв останні дні, (затремтять) сповнені страху і благоговіння, вони поспішать повернутися до ГОСПОДА, сподіваючись на доброту Його» (3:5, пер. [Л.20]; у дужках текст з [Л.13]).

      Хто шукає, той знайде (Лк.11:9, 10). Осія провидить пошуки Благословенного наприкінці тих днів (Ос.3:4, 5), покаяння євреїв (6:1-3), набуття Царя з роду Давида. Благоговіння перед Ним і благом Його "в останні дні", «у промовах пророків 8-го століття це "технічний термін" для позначення месіанського часу ...» [Л.8, стор. 403], "вказує на еру Месії» [Л.21, стор. 520].
     Здійсниться подібне до Ос.3:4, 5 пророцтво Азарії, сина Одедова.
«Багато днів Ізраїль буде без Бога істинного, і без священика, що навчає, і без закону; але коли він звернеться в тісноті (лихолітті) своїй до Господа, Бога Ізраїля, і буде шукати Його, то Він дасть їм знайти Себе» (2Хронік, 15:3, 4, Синод. пер.).
      
Перед укладенням угоди миру, врятованим лагідним вівцям Своїм Благословляючий обіцяє поставити "єдиного пастиря" Давида (Єзекіїля, 34:22-26), Він "повік буде їхнім правителем" (37:25). Юда та Ізраїль, що живуть безпечно, знайдуть Праведність в особі Паростка (Єр.23:5, 6), стануть служити Йому (30:9).
       Ошейа (3:5), Єхехезкейл, Йірмейа, кажучи про Давида, звісно, мали на увазі не самого царя або людських спадкоємців його роду.
Ні, вони передбачали пришестя Месії, Йегошуа ха Машіах, Господа Ісуса Христа (Ів.4:25, 26; Дії.2:29-32). Йешайа називає Його "Дивовижний Порадник, сильний Бог, Отець вічності, Владика миру" (Ісаї, 9:5), "Цар" (32:1).
      Нарешті Він заручить із Собою ам Йісраель, надягне нареченій перстень праведності, подарує ярмо справедливості, одягне у важку ношу любові, милосердя, вірності; тоді "ти пізнаєш ГОСПОДА" (Осії, 2:21, 22), обіцяє пророк.
      У новій світобудові небо заново посилає дощі, земля знову дасть зерно, молоде вино, оливкову олію (вірші 23-25).
Спаситель принесе мир (вірш 18), залишок сповниться страху, повернеться до Нього (3:5), подякує за благословення, скаже: "Ти – наш Бог" (2:23, пер. [Л.10]).       

4. Суд  (4:1, 2)       

      Між двома пророцтвами 3:4 і 3:5 відбудеться ще одна важлива трагічна подія. Старозавітні провидці іменують її "день Господній" (Соф.1:7, 14, Ам.5:18-20, Йоіл.2:1-3, Іс.13:5-7).
      Дане словосполучення використовують апостоли Петро (2Пет.3:10) і Павло (1Сол.5:2), Ісус Христос передбачає "велике (скорбота) горе" (Матвія, 24:21), Йірмейя – "велике (загибель) нещастя!" (Єремії, 4:6).
Ошейа називає Йом Адонай судом. 

     «Послухайте слово ГОСПОДНЄ, діти Ізраїля, тому що ГОСПОДЬ вісуває судовий позов проти мешканців землі,– адже немає ані правди, ані милосердя, ані пізнання Бога» (4:1; "Народ цієї країни не знає істинного Бога, не вірний і не відданий Йому", пер. [Л.12]).

       Хто слухає, той почує (Мт.13:40-43). Причина кари, про її зміст наві скаже   пізніше (Ос.4:3), у небажанні пізнавати Творця, виконувати Його волю проявляти  милість. Він чекає не такої поведінки (Вих.19:8), тому син  Беерії  нагадує Його волю.
     
«Адже Я бажаю милосердя, а не жертви ("жертвоприношень" [Л.13]), й пізнання Бога  більше за всепалення» (Осії, 6:6, мал. 2).
   
Йахве Елохім відкидає зовнішню побожність, показні церемонії,  жертвоприношення, всепалення тварин (Ам.5:21-23) без благочестя, милості,  особистого пізнання Його (вірші 11-14).
     
Тому потече правосуддя, наче сильний потік води (вірш 24), обіцяє  Всемогутній. «Назрів кінець для Мого народу Ізраїлю,– більше не буду   його милувати» (Амоса,  8:1-3, "щадити їх не буду", пер. [Л.20]).
     
Амоц звинувачує ам Йісраель, зокрема багатих торгашів, у прагненні топтати  бідних та губити знедолених; докоряє в лицемірстві, безчесті, обмані, торгівлі  людьми (8:4-6).
       
Інші категорії правителів, суддів, священиків, пророків нещадно викривають Цефанйя (Соф.3:1-4), Міха (Міх.3:1-11), Зехарйя (Зах.7:9-12), Йешайа (1:23, 56:10-12). Осія звинувачує ВСІХ ізраїльтян у порушенні заповіту з Яхве, у постійному нехтуванні заповідями Його.

    «Клятвопорушення й (брехня) обман, убивство, крадіж та перелюб (розпуста) поширюються (вони переходять усі межі), і кровопролиття йде за кровопролиттям» (4:2, у дужках текст з [Л.10]).

      "Деякі коментатори бачать у цьому списку злочинів порушення принаймні п'яти з Десяти заповідей" [Л.22, стор. 1008]. Господь знає про злодіяння нечестивих, "гріхи їхні завжди переді Мною" (7:2, пер.[Л.10]). Відплата наздожене всіх, хто чинить беззаконня, попереджає Моше (Втор.28:15-62); свята земля, створена Святим, виригне з себе народи, що оскверняють її (Лев.18:28).

5. Зміст  покарання (4:3)       

       Викриття у текстах 4:1, 2 можна віднести до теперішньої світської держави Ізраїль. Понад те, до всього світу, у ньому "немає ані вірності, ані любові, ані пізнання Бога" (4:1, пер. [Л. 10]). Процвітають неправдиві клятви, обман, убивства, крадіжки, розпуста, "кровопролиття йде за кровопролиттям" (вірш 2). "Настав розрив між народом і Богом, який неминуче тягне за собою суд Божий" [Л.8]. 

     «За те (тому) заплаче (спустошена буде) земля ця, і знемагатимуть (зачахнуть) усі, що живуть на ній, (разом) зі звірами польовими та птахами небесними, навіть і риби морські загинуть» (4:3, Синод. пер.; у дужках, уточнення з [Л.13]; кінцівка вірша – "загинуть дикі звірі, птахи небесні та риби морські" [Л.10; Л.12]).

      Кара вразить як Йісраель (4:6, 8:7; Ам.8:2, 3, 10; Міх.1:3-6), так і ВСІ країни (Соф.1:2, 3, 18, 2:4-15, 3:6, 8; Авд.1:15, 16; Міх.5:15). Знаряддями гніву слугуватимуть: стріли та списи Бога (Авв.3:11, Зах.9:14, Іс.50:11), небесне воїнство (34:4), бризки крові з точила (63:3), язик Господній (30:27), град і палаючий жар (Пс.18:14), велике каміння з неба (Іс.Нав.10:11).
     
У Новому Завіті, метеороїди називаються зірками (Мк.13:25, Об'явл.6
:13), кадильницею, кинутою на землю (8:5), палаючою горою (8:8), зіркою (8:10, 9:1), каменем (18:21), мечем (1:16, 19:21), серпом (14:14, 19), вогняним і сірчаним дощем (Лк.17:29, 30), стихіями, що розгорілися (2Пет.3:10, 12).
      Внаслідок
 бомбардування метеороїдами загинуть нечестиві; хто сіяв вітер, пожне бурю. "Сильний вітер змете їх" (Осії, 4:19, пер. [Л.10]). Архетипом потужного буревію, тайновидцю слугує пекучий східний "вітер від ГОСПОДА з пустелі" (13:15; Єр.4:11, 12).
      Йдеться про "хамсин", виснажливий гарячий шквалистий вітер, котрий несе багато піску й пилу, різко знижує видимість.
У Йом Адонай хамсином виявиться гаряча до 700 000 °С надзвукова ударна хвиля з газів, пилу, піску. Вона миттєво виникне під час зіткнення астероїда з поверхнею нашої планети [Л.14].         

     Знеможуть губителі землі (Об'явл.11:18), загинуть "зі звірами польовими" (згорять на суші), "птахами небесними" (згорять у повітрі);
     н
авіть "риби морські загинуть" (Осії, 4:3; Соф.1:3) від високої температури, гідродинамічних ударних хвиль, браку кисню у воді, її закислення вуглекислим газом із газових гідратів ([Л.15], мал. 3).
       
Люди, звірі, птахи, риби, що вціліли в стихійних лихах, зчахнуть (в оригіналі,
"знесиляться", тобто, загинуть" [Л.5]) на спустошеному брудному суходолі, у гарячому запиленому повітрі, безжиттєвому Світовому океані [Л.16].
     
З лиця планети зникнуть багато видів звірів, птахів, риб, комах. "Божий суд над людським гріхом торкнеться всіх живих істот цього світу" [Л.21, стор. 520].
     
Однак ще й сьогодні залишається чинною обіцянка Господа, «Я не маю задоволення у смерті беззаконника (грішників), а прагну лише того, щоб він залишив  свою злочинну дорогу, й залишався живим» (Єзекіїля, 33:11).  

6. Яка  провина  кохенів? (4:4, 5)

      Вірші 4:4, 5 важкі для перекладу, розуміння, трактування [Л.3, 5, 8], тим паче, невідома реакція слухачів на грізне пророцтво. Ось, один із вдалих перекладів.

     «Однак ніхто не має права зводити звинувачення, не має права засуджувати іншого! Весь народ твій такий самий, як і священики, на яких він звинувачення зводить» (4:4, пер. [Л.20]).

      Хто судить, не засуджуй (Лк.6:37). Перед Господом винні ВСІ: купці (Ам.8:4-6), правителі, судді, пророки, духовенство (Соф.3:1-4), простий народ (Ос.4:1, 2). Тому безглуздо заперечувати, сперечатися, звалювати провину один на одного (вірш 4:4, а). Подібно до упертих, які сваряться з кохеном (4, б), "у цьому контексті "суперечка зі священиком" прирівнювалася до "суперечки з Богом" [Л.8].
     Усе-таки більшу частину провини наві покладає на релігійних керівників Ізраїлю. Інші переклади кінцівки вірша 4, "Я вас звинувачую" [Л.10],
"Адже і з тобою Моя тяганина, священику" [Л.11]. "Осія застерігає священиків, щоб вони не звинувачували народ у тому, що він накликає суд Божий на країну, бо самі вони теж винні ..." [Л.21].
      
Поклоніння Йахве Елохім у дусі та істині, служителі Його замінили самарійським гріхом, шануванням сирійського божества Ашима; поклонінням золотому тільцю в місті Дан, язичницьким богам на висотах Вірсавії (Ам.8:14, Ос.4:12-17). Ті, що відступили від Господа, загинуть, стверджує Амоц (8:2, 3, 10-14), те ж саме пророкує Ошейа.

     «І ти впадеш (спіткнешся) вдень, і пророк впаде (спіткнеться) з тобою вночі, і винищу матір твою» (4:5, Синод. пер.; у дужках уточнення з [Л.13], "знищу Я Ізраїль, що тебе породив", пер. [Л.20]).

      Очевидно йдеться про загибель вчителів і духовних вихователів, припускають автори [Л.5, 8], тлумачачи слово "впадеш". Але в Масоретському тексті [Л.13] і перекладах [Л.10, 11, 20] використано слово "спіткнешся". Примирити обидві точки зору допоможе наступний коментар.
      У йом Адонай, перед винищенням (4:6), нечестиві наставники спотикатимуться та падатимуть (вірш 5) один на одного, обіцяє Ель Шаддай через пророка.
"Я змушу кожного з них спотикатися і падати на іншого ..." (Єремії, 13:14, пер. [Л.12]).
       Відбудеться саме так.
Спотикаючись, хитаючись  та падаючи [Л.16]  наче  п'яниці  (Наум.1:10,  Йов.12:25, Пс.107:27), насправді, 
внаслідок тимчасової втрати здібностей ходити ("абазія") і стояти ("астазія"), вони "цілковито будуть пожерті вогнем, як суха стерня!" (Наум.1:10).
      Закінчиться рід нечестивого священика [Л.1] та фальшивого віщуна, бо з ними загине Ізраїль, мати їх (Ос.4:5), будуть бродити, поневіряючись, й діти її (Ам.8:10-13). "Усі вони впадуть, і більше не встиануть" (вірш 14). 

7. Знищення  за  нестачу  знання (4:6)

       Яхве Цеваот відкрив Амосу бачення майбутньої загибелі його одноплемінників в останні часи (Ам.8:1-10). "У той день ... скрізь лежатиме безліч залишених трупів!" (вірш 3; "у мовчанні люди будуть виносити мертві тіла і звалювати їх в купу", пер. [Л.12]). Таке ж одкровення отримав Осія.

     «Погине (знищений буде) народ Мій  за те,  що  немає  знання  (із-за недоліка ведення) тому,  що  знання  ти  відкинув,
відкину й тебе,  щоб не був ти для Мене священником. А тому, що 
забув ти Закон свого Бога, забуду синів (дітей) твоїх й Я!» (4:6, пер. Івана Огієнка; у дужках – Синод. пер.).

      Хто відкидає пізнання Бога, приречений (2Сол.1:8). Дивно, але причина  загибелі  людей не власне гріх, а "недолік ведення" (Ос.4:6, буквально, "ти  відкинув це  знання", пер. [Л.13]).
    Небажання особисто пізнати Батька й волю Його призводить до гріха:  спотворення істини, зникнення милосердя, хибних клятв, обману, вбивств,  крадіжок, безперервного кровопролиття (Осії, 4:1, 2);  тому суд і смерть  (вірш 3,
мал.4).
    
У жалюгідному духовному стані ізраїльтян провидець звинувачує також  релігійних вождів (4:4). Вони не звертаються до "пізнання Бога" (вірш 1), забули закон  Його (Тору),  джерело  знань  про  Нього,  тому  позбудуться  священнослужіння, "впадуть" (вірш 5). Він забуде дітей їх (4:6), інакше кажучи,  сини не  успадкують  сану батька, "лінію священства буде перервано" [Л.8, 9].
     Грізні пророцтва уривку 4:5, 6 до якого історичного періоду відносяться? Автори роботи [Л.8] припускають,– загибель Північного царства від руки ассирійців у VIII столітті до Р.Х. Але таке вузьке тлумачення вступає у суперечность з контекстом (4:3, 3:5, 2:18-23).
      Хіба у VIII столітті до Р.Х. земля перебувала в жалобі? (4:3), коли потерпав кожний її мешканець, загинули звірі, птахи, морські риби. В які такі "останні дні" (3:5) ізраїльский народ шукав Адоная і навернувся до Нього? більше того, побрався з Ним навіки! (2:19).
      Значить передбачення у вірші 4:6 треба тлумачити розширювально, воно є "пророчою перспективою" [Л.17, стор. 85], "скороченням перспективи" [Л.18, стор. 472], "спресованим часом" [Л.8, стор. 178, 429].
      Отримане одкровення про близьку для таємновидця подію зливається з прозрінням далекого майбутнього, саме в ньому пророцтво здійсниться повною мірою. Як остаточно здійсняться об'єднані в часі передбачення Цефанйа, Йехезкейла, Йешайа, Йірмейа про вавилонську навалу та есхатологічний День Господа [Л.19].
     "Той, хто мудрий, зрозуміє ці речі. Хто (розумний) проникливий, усвідомить їх" (Осії, 14:10, пер. [Л.10]). Оскільки в премудрості є діти ..., все ж, у дурості їх набагато більше (Лк.7:35, Пр.14: 8).
     

ЛІТЕРАТУРА

 1. Даума Йохем. Дорогами Старого Завіту. Т.5. Малі пророки. – Черкаси: Колоквіум, 2012. – 355 с.
2. Уоррен Уірсбі.
Коментар на Старий Завіт. У 2-х т. Том ІІ. Ездра - Малахія. - СПб.: Біблія для всіх, 2011. - 1111 с.
3. Новий Біблійний коментар у 3 ч. Ч.2.
Старий заповіт. Псалтир - Книга Пророка Малахії. - СПб.: Мірт, 2000. - 571 с.
4. Великий біблійний словник.- СПб.: Біблія для всіх, 2005.- 1 503 с.
5. Тлумачна Біблія. Коментар на всі книги Святого Письма. За ред. Лопухіна О.П. Том 2. - Мінськ: Харвест, 2001. - 1312 с.
6. Навчальна Біблія з коментарями Джона Мак-Артура. - Мінськ: Слов'янське Євангельське товариство, 2004. - 2201 с.

7. Рінекер Ф., Майєр Г. Біблійна енциклопедія Брокгауза. - Кременчук: Християнська зоря, 1999. - 1088 с.
8. Тлумачення старозавітних книг. Від книги Ісаї до Книги Малахії. - Ашфорд: Слов'янське місіонерське видавництво, 1966. - 602 с.
9. Хоуард Джейкоб М. Майєрс.
Коментарі до книг Старого Завіту. Том 17. - Одеса: Всесвітня спілка баптистів, 1993. - 228 с.
10. Біблія.
Новий Переклад на Російську Мову.- Herrljunga, Sweden: Міжнародне Біблійне Товариство, 2007.- 1228 с.
11. Біблія.
Книги Святого Письма Старого та Нового Завіту, канонічні. Сучасний російський переклад. - М.: Російське біблійне суспільство, 2011. - 1408 с.
12. Біблія. Сучасний переклад Біблійних текстів. - М.: World Bible Translation Center, 2002. - 1150 с.
13. Перші та останні пророки. - Йерушалаїм: Мосад Арав КУК, 1975. - 1002 с.
14. Стаття №2 "Гог із землі Магог: кінець світу цього".
15. Стаття №3 "День Господній".
16. Стаття № 4 "Час великої скорботи".
17. Ллойд-Джонс М. Церква і останній час.- Харків: Д.Ф.Ткаченка, 2001.- 208 с.
18. Кузнєцова В.М. Євангеліє від Матвія. Коментар. - М: ОПУ ім. А.Меня, 2002. - 568 с.
19. Стаття №1 "Ознака та знамення Другого пришестя Ісуса Христа".
20. Біблія.
Книги Святого Письма Старого та Нового Завіту в сучасному російському перекладі. - М.: Видавництво ББІ, 2015. - 1856 с. 21. Коментарі до Старого та Нового Завітів. - Мінськ: Фонд "Лютеранська культурна спадщина", 2007. - 832 с.
22. Слов'янський біблійний коментар. – Київ: ЄААА, Книгоноша, 2016. – 1840 с.
День Господень