1. Вступ
Йірмейа, покликаний Богом до служіння (Єр.1:4-8), Котрий вклав Свої слова в його уста (вірш 9), також говорив про День суду. Продовжуючи тему, розпочату у розділі 4 під назвою "Велика загибель" [Л.7], син Хелкиї пророкує масову смерть населення у главах 25 та 30.
Композиція уривків 25:29-38 і 30:5-9 схожа на структуру текстів Іс.34:1-9, 13:1-13 [Л.5].
1. Вступ, що закликає звернути увагу на промову наві (25:29).
2. Опис головної теми – День Господній:
а) попередження щодо майбутньої кари (24:30);
б) знаряддя покарання (25:31, 32);
в) винищення жителів (25:33-38);
г) наслідки лих (30:5-7).
3. Висновок, обітниця месіанського царства (30:8, 9).
Головна тема. Йом Адонай, час особистої участі Яхве Елохім в історії роду цього з метою змінити згубний напрямок його розвитку.
Мета написання. Попередити нехтуючих Богом відносно неминучого знищення, а вірний залишок втішити обіцянкою майбутньої теократичної держави.
Зміст. Звертаючись до неслухняних іудеїв, які розгнівали злими вчинками Всевишнього (25:3–7), Єремія попереджає про біду (29, 30). Знаряддям покарання послужить великий вихор (вірш 32), супроводжуваний громом з неба (30), потужним гулом, що доходить до кінців землі (31).
В результаті глобальної катастрофи нечестиві загинуть по всій планеті (25:33, 34), навіть вожаки не знайдуть надійного притулку (35, 36). Мирні селища будуть знищені гнівом Божим (вірш 37), люттю Його спустошувача (38).
Збентеження, жах, судоми, болі вражатимуть відступників (30:5, 6), але в стихійних лихах буде їхнє спасіння (вірш 7). Потім ярмо буде зламане (8), ті, хто вижив у дні Великої загибелі, почнуть служити Йеhошуа ха Машиах бен Давид (вірш 9).
Проблеми тлумачення. "Образи, пов'язані з днем Господа,– одні з найскладніших для розуміння при вивченні Біблії" [Л.14, стор. 264]. Що мав на увазі провидець під термінами "меч Яхве" та "великий вихор", до якої епохи слід віднести уривки 25:29-38, 30:5-9.
2. Застереження про нещастя (25:29)
Розповідь про майбутню Велику загибель, її Яхве Цеваот наведе з півночі [Л.7], Йірмейа починав з попередження (4:6). Те саме він робить від Його імені, продовжуючи тему в уривку 25:29-38.
«Адже якщо на місто, в якому прикликається Моє Ім'я, Я починаю насилати лихо (посилаю біди), то хіба вас якимось чином омине покарання? Ви не залишитесь непокарані (не уникнете ви кари), оскільки Я закликаю меч на всіх мешканців землі,– говорить ГОСПОДЬ (Воїнств) Саваот» (25:29, в дужках текст з [Л.8]).
Спочатку розділу 25 пророк звинувачує сучасників у непослуху Адонаю (25:1-7), це спричинить покарання вторгненням армії Навуходоносора II (вірші 9-25). На цій підставі, текст 29-38 розглядається інтерпретаторами мов наслідок вавилонської навали.
"Нікого не омине "меч", вавилонське військо, за допомогою якого Яхве збирається здійснити Свій суд над народами" [Л.24, стор. 421]. "Тут у образній східній манері повторюється думка про неминучість Божого суду, що настане на всі народи тогочасного світу ..." [Л.9, стор. 172; Л.10].
Анітрохи. Екзегеза уривку 29-38 виконана авторами [Л.9, 10, 24] НЕВІРНО. Тут ми стикаємося з так званою "пророчою перспективою" [Л.11]. "У своїх посланнях пророки часто починали з місцевої ситуації, а потім описували те, що Бог зробить в останні часи" [Л.12, стор. 700].
Не вавилонське військо, а загадкова зброя Небесного Воїтеля, "в останні часи", раптово вразить всі царства, "які лише існують на землі" (25:26; 4:23-27). Не уникне покарання і Йерушалаїм (9:11), осяяний ім'ям Його, понад те, не уникнуть кари всі його мешканці (25:29).
Про яку холодну зброю (вірш 29) попереджає наві? Називаючи знаряддя божого гніву: "руйнівник (губитель) народів" (4:7), "спустошувач" (25:38), "ніщивна (згубна) горо" (51:25, "гора загибелі", пер. [Л.19]).
Напевно, мова про надприродний ескалібур Ель Шаддай із есхатологічного пророцтва Йешайа. «Вогнем і мечем Своїм Господь вчинить суд над усіма, хто живе, і багато хто впаде від Його руки» (Ісаї, 66:16, пер. [Л.8]; "багато буде убитих Господом", Синод. пер).
3. Палаш Ель Шаддай
Стародавні вірили, величезний меч солярних богів (мал.1) виготовлявся з НЕБЕСНОГО вогню [Л.13, стор. 149], оскільки "земні предмети є лише відображенням небесних" (стор. 653).Атмосферні страхітливі катаклізми служили джерелом аналогів людської зброї: клинка, стріли, спису [Л.14, стор. 1165]. Скажімо, в сувої Теіллім написано.
«Він нагострить Свій меч, натягне Свій лук і націлить. Приготував знаряддя смерті, виготовив Свої палаючі стріли» (Пс.7:13, 14, буквальний пер. [Л.15]).
Перед холодною зброєю Його не може встояти жодна людина. «Меч Господній пожирає землю, від краю до краю, плоті живій ніде немає спокою» (Єремії, 12:12, пер. [Л.8]), тому пророк сумно вигукує.
«О горе, мечу ГОСПОДНІЙ! Коли нарешті ти заспокоїшся? Повернись у свої піхви, стримайся і вгамуйся» (47:6).
На жаль, небесний меч, його Бог витягне з піхов, потім у футляр радіанта "він туди вже не повернеться" (Єзекіїля, 21:10). Нищівні фактори цього божественного знаряддя з неба дуже загадкові. Вони проявляться в сп'янінні, блюванні, раптовій втраті рівноваги, несподіваному падінні, неможливості самостійно піднятися з землі навіть перед смертельною небезпекою.
«Пийте, п'янійте, блюйте, падайте, щоб вже не піднятися перед мечем, який Я на вас посилаю!» (Єремії, 25:27, пер. [Л.8]). Передбачений пророком дивовижний стан, по-науковому, називається розладом вестибулярного апарату, він проявиться у населення ВСІХ країн (вірші 15-26).
Вестибулярне сп'яніння доповниться тремтінням серця, заціпенінням тіла, раптовими нападами жаху (4:9, 19; 15:8, 30:5); струсом кісток, підкошуванням ніг (23:9), хвилюванням нутрощів (4:19, Плач.1:20), судомними болісними скороченнями м'язів живота (Єр.30:6). Трясуться крижі (Іс.21:3), коліна (Наум.2:10), опустяться руки (Єз.7:27), тремтять навіть губи (Авв.3:16).
Перераховані вище загадково-незрозумілі для потерпілих фізіологічні розлади [Л.16] виникнуть внаслідок резонансу. Обумовленому збігом частоти коливань внутрішніх і зовнішніх органів тіла з інфразвуковими коливаннями землі, води, повітря. Їх викличуть наслідки імпактів від зіткнення астероїдів з поверхнею Землі.
4. Страшний гуркіт зверху? (25:30, 31)
«Промов їм усі ці слова і скажи їм: З висоти Господь загримить, з обителі Своїй святій піднесе голос, на кошару Свою загримить, закричить, як давильник винограду, на всіх мешканців землі!» (25:30, пер. [Л.8]).
"Голос Божий буде подібний до криків тих, хто топче виноград у точилі" [Л.21, стор. 759]. НІ. Сказане наві, зовсім НЕ означає, що Він Сам закричить буквально, тим не менш, "з висоти Господь загримить" (25:30, "Під висотою тут краще розуміти висоту небесну ..." [Л.18, стор. 43]).
Звук зверху, "Господь з небес гуркоче" (пер.[Л.15]), виникне через падіння із радіанта-давильні знарядь Його гніву. Апостол Петро називає їх "розпечені стихії" (2Пет.3:10, точніше, "небесні тіла", пер. [Л.8, 15, 19]), в сучасному розумінні, метеороїди, вони "розгорівшись, зруйнуються" (Синод. пер.).
Політ та руйнування масивних тіл, що розгорілися в атмосфері, викличуть страшний гуркіт (грім), у т.ч. від потужного термічного вибуху під час удару. Сильний гул досягне найвіддаленіших куточків нашої планети, як передбачено.
«Гуркіт пройде до краю землі, бо в Господа позов із народами; Він судитиметься з кожним і грішних віддасть мечу",– проголошує Господь» (25:31, пер. [Л.19]).
"Пророцтво, що охоплює суди, які настають на Юдею та інші народи, виражено словами, які стосуються подій останнього часу ... Воно має бути остаточно виконано під час лих, описаних у Об'явл.6-19" [Л.20, стор. 1084].
5. Великий вихор (25:32)
Політ масивних тіл в земній атмосфері супроводжується громом з висоти (вірш 30). Зіткнення з поверхнею планети викличе гуркіт та гул, що досягає "країв" світу (вірш 31). Відразу ж від країни до країни миттєво помчить саме лихо, як у загадці, "все зриваю, все ламаю, ніщо пощади немає".
«Так говорить Господь Воїнств: ось йде лихо від народу до народу, велика буря ("вихор", Синод. пер. ) від краю землі здіймається!» (25:32, пер. [Л.8]).
Обертання величезних мас повітря (мал.2, вид з космосу) Йірмейа називає "буревій" (30:23; "ураган", пер. [Л.8], "сильний смерч", [Л.19]). Причиною виникнення урагану, точніше, гіпергану [Л.6], послужить падіння у Світовий океан дуже масивного астероїда, "наче велика ("величезна", пер. [Л.8, 15, 19]), охоплена вогнем гора "(Об'явлення, 8:8, а).
Нещастя від надзвукової газо-пилової ударної хвилі помчить від країни до країни (Єр.25:32) з півночі (4:6). Відбудуться руйнування по всій планеті, в так звані "останні дні" (30:23, 24). Дане словосполучення "використовується в Писаннях стосовно останнього періоду існування відомого нам світу" [Л.23, стор. 1003].
Буде знищено все, що підноситься над землею (Іс.2:12-17), внаслідок жахливої швидкості ударної хвилі та її надзвичайно високої температури, приблизно 700 000 °С поблизу епіцентру.
Потужний мегаземлетрус потрясе основи світобудови (Об'явл. 16:18), від нього гори "тремтять, і всі пагорби коливаються" (Єремії, 4:24, пер. [Л.19]; Авв.3:6, Наум.1:5). Крім того, величезні біди принесуть гравітаційні морські хвилі (Авв.3:10) заввишки до 1000 метрів при виході на узбережжя [Л.3].
Щоб врятуватися від цунамі та повені, мешканці рівнин побіжать (Єр.4:6) на вершини гір та пагорбів; "ось на узгір'ях чути голос (стон),– плач і благання Ізраїлевих нащадків ..." (3:21).
Постраждалі жалібно плачуть, благають Бога, "стогнатимуть,– вони загинуть з причин власного беззаконня" (Єзекіїля, 7:16). Великий вихор, мегаземлетрус, величезні цунамі, виверження й вибухи вулканів, інші катастрофічні результати потужного імпакту завдадуть незрівнянно більшої шкоди, ніж вавілонське нашестя у Стародавньому світі.
6. Хто має очі, побачить (25:33, 34)
«Того дня вбиті Господом будуть лежати по всій землі, від краю до краю. Не оплачуть їх, не зберуть, не поховають, як гній, на землі лежатимуть вони» (25:33, пер [Л.8]).
Ті, хто вважав Творця всього сущого ілюзією, загинуть: від повсюдного вогню, задухи із-за диму, отруєння токсічними газами і кислотною водою, від гігантського граду й величезних морських хвиль [Л.16].
В усіх кінцях планети, "того дня", живих залишиться так мало, а вбитих настільки багато (25:33, а), що нікому ні оплакати, ні зібрати мертві тіла, нема кому поховати їх (вірш 33, б). "Вони залишаться лежати землі, як гній" (вірш 33, в; пер. [Л.15], "як покидьки", пер. [Л.19]). Нестерпний сморід пошириться в повітрі, а не приємні пахощі (Іс.3:24).
Загибель населення в усіх країнах матиме масовий характер (Єр.25:33, 4:7, 7:33, 9:22, 16:4); навіть духовних керівників не мине трагічна доля, стверджує пророк.
«Ридайте (стогніть), о пастирі, та голосіть ("крутіться на землі від болю"), і валяйтесь у попелі (обваляйтесь в золі, вожді), проводирі ви отари, бо виповнились ваші дні ("настав час відплати") для зарізу (заклання), і вас розпорошу, і впадете (і розіб'єтеся), немов дорога та посудина! ...» (25:34, пер. Івана Огієнка; у дужках текст із [Л.19], у лапках – з [Л.15]).
Правителі сп'яніють від вина люті Ель Шаддай й меча Його, виблюють, впадуть (25:27) наче розбита дорогоцінна посудина. Ридають, стогнуть, посипають голову попелом, валяються у золі, крутяться від болю (вірш 34), знаходячись у муках, як породілля (30:6).
7. Винищення мирних селищ? (25:35-38)
підземні. Однак від меча Бога небесних воїнств НЕ врятує жодне укриття.
«Не буде для пастирів захисту (притулку),– жодного порятунку для провідників отари (вождям стада). Чути голосіння пастирів і волання керівників отари (вождів стада), оскільки ГОСПОДЬ знищив їхні пасовиська,–»
(25:35, 36, у дужках Синод. пер. ).
Розповідаючи про одне з есхатологічних видінь, наві описує розорену порожню землю, небо, що не дає світла; відсутність людей й птахів; квітучий край перетворився на пустелю, всі міста його зруйновані (4:23-26). Наприкінці глави 25 (вірші 33-38) тайновидець повертається до цієї теми:
«спустошені (зруйновані будуть) мирні оселі від палаючого гніву (люті) ГОСПОДА. Він – наче лев, що залишив своє лігвище, і земля (стала) перетворюється на пустелю від кари спустошувача (люті гнобителя) та від Його палкого (полум'яного) гніву» (25:37, 38; у дужках текст з [Л.17]).
Деякі віруючі вважають, наша цивілізація загине внаслідок Третьої світової війни. Але ця думка помилкова, Небесний Воїтель САМ покарає "мешканців землі за їхні беззаконня" (Ісаї, 26:21; 63:3-6). Йірмейа підтверджує слова Йешайа, крім того, він повідомляє про руйнування мирних селищ Йахве Елохім (Єр.25:37). Коли "Він залишив житло Своє" (вірш 38, Синод. пер.), воно знаходиться на небесах (2Хр.30:27).
Повсюдні руйнування мирних осель вчинчть небесні знаряддя полум'яного гніву Ель Шаддай, армія покарання з вершин, на чолі її – могутній виконавець слова Його (Йоіл.2:2-11, [Л.2, 5, 16]). "Як знаряддя Бог часто використовує сили природи..." [Л.14, стор. 670], "використовує природні засоби, щоб вершити Свою волю" [Л.23, стор. 658].
Природного виконавця Його волі провидець називає "спустошувач" (25:38), "меч Йахве" (вірш 29), "винищувач народів" (4:7), "ніщивна горо" (51:25, в дні пророка її архетипом служив Вавилон).
У Йом Адонай "охоплена вогнем гора" (Об'явл.8:8), згубна й обгоріла (мал.3), "яка нищила всю землю!" (51:25, б), зруйнує мирні оселі, землю перетворить "на пустелю" (25:38).
Чи приходить щось добре від північної імперії зла? НІКОЛИ. Пророк бачить загадковий "киплячий котел, з півночі він нависає" (1:13, пер. [Л.8]). Казан без води, що димиться та піддувається сильним вітром, перетворить весняну квітучу планету на пустелю (25:37, 38).
Наша годувальниця багато втратить через жадібність, жорстокість, байдужість її дітей. Але все могло скластися інакше, якби ми слухалися Його. "Нічия смерть Мені не угодна, - каже Владика Господь.– Покайтеся і живіть!" (Єзекіїля, 18:32, пер. [Л.19]).
8. Розгубленість (30:5, 6)
«Так говорить ГОСПОДЬ: Ми чуємо (крики жаху) зойки страху (страх і сум'яття всюди!). Немає миру» (30:5, у дужках текст з [Л.8]).
Крики переполоху, страх, жах, повсюдне сум'яття викличе небесний меч Ель Шаддай (25:29), його політ супроводжується потужним гуркотом з висоти (вірш 30), а руйнація – громом, сильним шумом, гулом що досягає країв планети (31). Усіх, від малого до великого, вразять: грізна буря (вірш 32, по-науковому, гіперган), полум'я гніву Елоах, лють руйнівника-спустошувача Його (38).
Вказані катаклізми потрясуть світ при кінці цього роду, "в останні дні" (30:24). Саме "образи кінця світу вселяють жах, який ще більше посилюється завдяки розмаху пов'язаних з ними явищ ... і раптовості, з якою вони роблять руйнування на землі" [Л.14, стор. 869].
Потерпілих у стихійних лихах вразять загадкові небувалі функціональні розлади (4:9, 19, 6:24, 23:9, 25:16, 27). Про одне з них, найдивовижніше, Йірмейа повідомляє у пророцтві 30:6, передаючи запитання, потім відповідь Бога.
«Розпитайте (задай питання) і подумайте: Чи мужчина може народити?(Звичайно, ні) Чому ж Я бачу руки кожного чоловіка на його крижах (кожен тримається за свій живіт), наче в породіллі (подібно до жінки при пологах), і з поблідлими обличчями? (30:6, у дужках текст з [Л.15]).
Автори [Л.14] пишуть. "Тремтіння від страху метафорично порівнюється з родовими муками" (стор. 1163). "Часто біблійний символ страждання – жінка, що народжує (Єр. 30:6), і цей образ використовується для опису скорботи останнім часом ..." [Л.12, стор. 706].
НІ. В даному випадку, вірш 6 не метафора, НЕ "символ страждання", а ... САМЕ страждання, муки, нестерпний біль. Про такий майбутній стан попереджає християн апостол Павло.
"Коли люди будуть говорити: "Всюди мир і безпека!" – Тоді і нагряне на них раптово загибель, як починаються перейми у породіллі, і не врятуватися втечею!" (1Сол.5:3, пер. [Л.8]).
Раптові перейми, скорочення матки наче під час вагітності, виникнуть через згаданий раніше фізичний ефект резонансу (дивіться §3). Різке збільшення амплітуди коливань внутрішніх органів викличе судомні хворобливі скорочення м'язів живота [Л.16] як в жінок, так у чоловіків (Єр.4:31, 30:6).
Крім того, резонанс призведе до порушення нормального функціонування вестибулярного апарату ("сп'яніння"), нудоти, блювання, падіння додолу (25:27). Ось чому "обличчя у всіх бліді" (30:6, Синод. пер.), або "спотворяться смертельною блідістю", пер. [Л.8], точніше, "позеленіють" [Л.17]).
9. У сльозах горе не втопиш (30:7-9)
«Горе! Адже це великий день (страшний буде), і подібного йому немає (не було). Це час страждань (лиха для) Якова, але він буде від них врятований!» (30:7; в дужках текст з [Л.19]).
Одне з суджень авторів [Л.9]. "Єремія пророкує тут час великої скорботи, коли "залишку" Ізраїлю та Юди доведеться пережити переслідування, не порівнянні з тим, що їм довелося пережити раніше ..." (стор. 179).
В принципі вірно. Майбутнє ам Йісраель, "Ви не залишитесь непокарані" (25:29, 30:11), підтверджується численними іншими старозавітними пророцтвами [Л.1–7]. Але в чому виразиться порятунок Йаакова?
«Тоді ви почнете служити ГОСПОДУ, своєму Богові, й своєму цареві, нащадку Давида, якого Я поставлю для них» (30:9).
Виконувати обов'язки євангелістів, священиків чи левітів, працювати вчителями, суддями або радниками [Л.22]. Це люди обрані, здібні, богобоязливі, правдиві, непідкупні "з усього народу" (Вихід, 18:21).
ЛІТЕРАТУРА
2. Стаття «1. Коментарі до Книги пророка Йоіля. Навала сарани».
3. Стаття «3. Коментарі до Книги пророка Аввакума. Глава 3 – Богоявлення».
4. Стаття «5. Коментарі до Книги пророка Наума. Глава 1 – Гнів Господній».
5. Стаття «1. Коментарі до Книги пророка Ісаї. День Господній (34:1-9, 13:1-13)».
6. Стаття №3 «День Господній».
7. Стаття «9. Коментарі до Книги пророка Єремії. Велика загибель (4:6-29)».
8. Біблія. Книги Святого Письма Старого і Нового Завіту, канонічні. Сучасний російський переклад. - М.: Російське біблійне товариство, 2011. - 1 408 с.
9. Тлумачення Старозавітних книг. Від книги Ісаї до Книги Малахії. - Ашфорд: Слов'янське місіонерське видавництво, 1966. - 602 с.
10. Новий Біблійний коментар у 3 ч. Ч.2. Старий Завіт. Псалтир – Книга Пророка Малахії. - СПб.: Мірт, 2000. - 571 с.
12. Уоррен Уірсбі. Коментар до Старого Завіту. У 2-х т. Том II. Ездра - Малахія. - СПб.: Біблія для всіх, 2011. - 1 111 с.
13. Міфи народів світу. Енциклопедія. Том 2.- М.: Радянська енциклопедія, 1980.- 720 с.
14. Словник біблійних образів.- СПб.: Біблія для всіх, 2016.- 1423 с.
15. Біблія. Сучасний переклад біблійних текстів. - М.: World Bible Translation Center, 2002. - 1150 с.
16. Стаття №4 «Час великої скорботи».
17. Перші та останні пророки. - Йерушалаїм: Мосад Арав КУК, 1975. - 1 002 с.
18. Тлумачна Біблія. Коментар до всіх книг Святого Письма. Під ред. Лопухіна А.П. Том 2.- Мінськ: Харвест, 2001.- 1 312 с.
19. Біблія. Новий переклад на російську мову. - Herrljunga, Швеція: Міжнародне Біблійне Товариство, 2007. - 1 228 с.
20. Навчальна Біблія з коментарями Джона Мак-Артура. - Мінськ: Слов'янське Євангельське товариство, 2004. - 2 201 с.
22. Стаття «7. Коментарі до Книги пророка Ісаї. Майбутнє Ам Йісраель (2:1-4, 4:1-6, 61:5-8)».
23. Великий біблійний словник. - СПб.: Біблія для всіх, 2005. - 1 503 с.
24. Воргез А. Книга Єремії. Глави 1-25. - СПб.: Біблія для всіх, 2010.- 431 с.
21. Библейский культурно-исторический комментарий. Часть 1. Ветхий Завет.- СПб.: Мирт, 2003.- 984с.
22. Статья "7. Комментарии к Книге пророка Исаии. Будущность Ам Йисраэль (2:1-4, 4:1-6, 61:5-8)".
23. Большой Библейский словарь.- СПб.: Библия для всех, 2005.- 1 503 с.
24. Воргез А. Книга Иеремии. Главы 1-25. - СПб.: Библия для всех, 2010.- 431 с.