Коментарі до книги пророка Амоса. Глава 8 - Час суду

"У той день,– говорить Владика ГОСПОДЬ,– Я 
примушу сонце зайти опівдні, – так що серед
білого дня земля вкриється темрявою" 
(Амоса, 8:9)
 
"І я глянув, коли Він відкрив шосту печать.
І був великий землетрус, і сонце стало темне,
 як той волосяний міх, а весь місяць став, наче
 кров" 
(Об'явлення, 6:12)
 

1. Вступ

        Амос, у євр. транскрипції Амоц (означає "несучий тягар"), родом з міста Фекоя (Текоя), розташованому в Юдеї, 16 км на південь від Єрусалима [Л.1-10]. Однак, подібно Осії, він проповідував в Ізраїлі (північному царстві), у місті Бет-Ель, 19 км на північ від Єрусалима [Л.2, 5, 7].
       
До покликання Богом на пророче служіння, Амоц жив звичайним життям, пов'язаним із землею; пастух, можливо, скотар [Л.6, 8] або збирач сикимор [Л.1, 2, 5, 8]. Він не входив у релігійні чи політичні кола [Л.1-3].
      Пророк жив у період правлінь іудейського царя Озії (792-740 р.р. до Р.Х.) та ізраїльського Єровоама II (793-753). За них країни проходили період економічного піднесення, політичного розквіту, військової могутності [Л.1, 3-5, 7, 8]. Амос сучасник Осії та Ісаї [Л.5].
      
Час написання книги. В точності невідомо, мабуть, 762 р. до Р.Х. [Л.8], близько 760 р. [Л.3, 4, 7], можливо в 752 році, не пізніше 738 р. [Л.10]. Рукопис міг з'явитися пізніше, ніж усна пророча діяльність Амоса, тобто, приблизько 760 року [Л.2].
       Композиція восьмого розділу. 1. Бачення кошика зі стиглими плодами (8:1).
           2. Роз'яснення видіння (8:2-7).
           3. Процес суду:
               
а) коливання землі (8:8);
               б) сонячне затемнення (8:9);
                в) плач мешканців (8:10).
          4. Наслідки покарання (8:11-14).
       Головна тема. Суд над Ізраїлем та країнами, що протистоять Вседержителю.
       Мета написання. Викрити одноплемінників у безбожності, оголосити майбутні кари від Ель Шаддай.
      
Зміст. Амоц розповідає слухачам про загадкове відіння (8:1), воно означає, прийшов кінець народу ізраїльському (вірші, 2, 3), за обман та злі справи (вірші, 4-7).
      Час розплати настане після сонячного затемнення опівдні (8:9).
Ще однією ознакою кінця виявляться коливання суші, наче річкової хвилі (вірш 8). У ті дні, свято перетвориться на скорботу, пісні – на плач, ридання, крики (вірш 10).
      З закінченням стихійних лих, настане брак питної води (8:13), водночас, спрага почути слово від Господа (вірші 11, 12); але відступники упадуть, вже більше не встануть (вірш 14).
       Проблема тлумачення. До якого періоду треба віднести здійснення передбачень.

2. Видіння  Амоса (8:1-3)

      Яхве Елохім показав пророку 5 одкровень (7:1, 4, 7; 8:1; 9:1), котрі стосуються суду над Його народом (3:4-6), над жителями інших країн (1:2 - 2:3). Четвертий випадок торкається безпосередньо Медінат Ісраель.

     «Ось що показав мені Владика ГОСПОДЬ у видінні: Я побачив кошика з дозрілими літніми плодами. Тоді Він спитав: Що ти бачиш, Амосе? Я відповів: Кошика з дозрілими плодами. І ГОСПОДЬ сказав мені: Назрів кінець для Мого народу Ізраїлю,– більше не буду його милувати» (8:1, 2; "прощати і щадити їх не буду", пер. [Л.20]).

 
     Загадка вірша 8:1, у ньому "фігурує кошик зі стиглими плодами"  [Л.7, стор. 1015], пояснюється у вірші 2, де «використано гру слів, заснована на подібності єврейських слів кайіц ("фрукти") і кец ("кінець")».
      Корзина зі стиглими літніми плодами, готовими для вживання в їжу [Л.1], означає КІНЕЦЬ сезону врожаю; так і зоровий образ у вірші 1 свідчить про закінчення існування морально розбещених ізраїльтян.
      
З гри слів, використаних тайновидцем, випливає розгадка, "народ "дозрів для покарання" [Л.3, стор 54], "Ізраїль став "стиглим", "дозрів" у гріхах своїх для страшного жнива: страта, призначена йому, більше відкладена не буде" [Л.8, стор. 455].
      Ель Шаддай не відсрочить стягнення, його зміст відкрито в першому і другому одкровеннях. Настане час для сарани, що з'їдає пізню весняну траву (7:1, 2), та вогню, він пожере "велику безодню" і "наділи землі" (вірш 4).

     Здійсниться обіцянка, з якою Всемогутній звернувся до наві Цефанйа. "Я цілковито знищу з поверхні землі все ... Знищу з поверхні землі все людство" (Софонії, 1:2, 3).
      Винищення стосується Ізраїлю, Палестини, Сирії, Йорданії, Єгипту (Ам.1:2 -2:3; Єр.25:15-38) та УСІХ країн (Іс.13:5-12, 24:1-22; Мт.13:38-42, 2Пет. 3:6-10).
     Пророки бачать, не поховані трупи, наче гній, заповнили вулиці і поля (Іс.5:25, 34:3; Єр.16:4; Об'явл.19:17-21, мал. 1).
 
      «У той день співачки палаців будуть голосити,– говорить ГОСПОДЬ,– оскільки скрізь лежатиме безліч залишених трупів»  (Амоса, 8:3; "у мовчанні люди будуть виносити мертві тіла і звалювати їх у купу", пер. [Л.13]; "на кожному місці будуть кидати їх мовчки", Синод. пер.; "на все зійде тиша", пер. [Л.12]).

      Слова "У той день" тотожні раніше використаному виразу "Йом Адонай" (5:18). Це стадія ридань, горя, темряви (вірші 17-20), в час відвідування безбожних Всевишнім (Авв.3:3-12) для помсти ворогам (Наум.1:2-6). Світом заволодіє чорна карга з корзиною, вона "заріже без ножа, вб'є без сікача". Живі пожнуть те, що посіяли мертві, запанує гробове мовчання, "мовчання розпачу" [Л.21].

3. Коли  золото  виринає,  правда  тоне (8:4-6)

      Звертаючись до слухачів (3:1), Амоц, подібно до сучасника Йешайа (Іс.42:9), повідомляє істину важливу у всі епохи. «Адже Владика ГОСПОДЬ не вчинить нічого,  не оголосивши наперед про Свої наміри (таємниці) Своїм слугам, пророкам» (Амоса, 3:7).
      
Сповістивши таємницю Йахве Цеваот, "Назрів кінець для Мого народу Ізраїлю" (8:2, в), пастух овець має моральне право викрити  безчестя співвітчизників, насамперед, багатих купців.
      
      «Послухайте це, ви, що топчете бідного, і що прагнете винищити всіх убогих з землі» (8:4, пер. Івана Огієнка).

      До еліти ізраїльського суспільства, з викриттями, звертається інший наві (Соф.3:1-4), дорікаючи їй в невгамовному користолюбстві. Заради наживи правителі грабують ближнього, з'їдають його немов рикаючі леви, а судді поглинають наче зграя вечірніх вовків (вірш 3).
      
"Про те, що люди рівні перед Божим лицем, до Амосу не говорив жоден пророк" [Л.8, стор 457, 458]. Це так, але у чому конкретно він звинувачує заможних обивателів, котрі пригноблюють знедолених, винищують жебраків? 

     «Ви говорите: Скоріше б минуло свято нового місяця, аби можна було торгувати зерном; скоріше б пройшла субота, щоб виставити на продаж пшеницю! Тоді зменшимо мірку для зерна, і збільшимо ціну шекеля,– будемо обважувати фальшивими гірями»  (8:5).

      Євреям заборонено торгувати у святкові дні, наприклад, у молодик або суботу, це викликало у торговців невдоволення, бажання обійти заборону [Л.15]. Жага наживи штовхала їх зменшувати мірку об'ємів (ефу), використовувати невірні підроблені гірі, штучно завищувати ціни. 
      
Торгашеський дух, який охопив Йісраеэль, зробив предметом бізнесу не лише зерно, а навіть бідних співвітчизників! За невеликі борги їх віддавали у рабство (вірш 2:6; [Л.1, 2, 4, 6]), багаті купували жебраків за безцінь, а незаможним продавали  товари низької якості.

    «Ми будемо купувати бідних за срібло й нужденних за пару сандаліїв,– продаватимо послід (відходи зерна) як чисту пшеницю» (8:6, "ми зуміємо продати і м'якіну!", пер. [Л.14]).
 
       З того часу стало ще гірше, бо НЕМАЄ ні любові до ближнього, ні любові до Бога, ні страху перед Ним. Залишилися свавілля, лицемірство, жадібність, невгамовне прагнення розкоші. Але чим є багатство по суті?
       Ярмом рабства при втраті свободи духу; лихом, коли душа сліпа й глуха до порад Христа; нудьгою і порожнечою, якщо не чинить добра та ходить шляхами неправедними. У заможнього безліч друзів, все-таки, він самотній, у бідного один Батько, а він неймовірно багатий.

4. Покарання  наближається? (8:7, 8)

       Творець всесвіту, що дарує людині дух, пам'ятає всі діяння його, як праведні, так нечестиві.
     
      «Клянеться Господь тим, що було гордістю Якова: «Довік не забуду нічого з того, що вони зробили!» (8:7, пер. [Л.20]; "Я повік не забуду того їхнього шахрайства!", пер. CUV'23).

      Бог клянеться Своїм ім'ям, гордістю й славою нащадків Якова, Він пам'ятає все зроблене творінням, караючи за злі вчинки та грішні помисли (Мих.7:1-4, Іс.5:20-25, Пс.34:17). Ось чому пророк радить. "Шукайте добра, а не зла, щоб вам залишитися в живих ..." (Амоса, 5:14, Синод. пер.; "ненавидьте зло, любіть добро, стверджуйте в судах правосуддя", пер. [Л.11]).
      На жаль, досі безбожні утискують безневинних, беруть хабарі, позбавляють убогих справедливого суду (вірш 12). НІЧОГО не змінилось.  Остання цивілізація остаточно перекрутила шлях, вказаний Богом (Мих.6:8, Мт.22:36-40); "весь світ перебуває в злі" (1Івана, 5:19), переможений гріхом (Рим.3:23), тому підлягає негайному покаранню.
       Оскверняються ті, хто торкається зла, тому Господь уже не пропонує загадок (Ам.8:1), а прямо сповіщає всіх, втративших страх перед Ним. "Я покараю світ за зло, і нечестивих – за їхні злочини" (Ісаї, 13:11, а). Що ж станеться в момент кульмінації відплати?
 
    «Не похитнеться чи від цього земля (чи не затремтить від цього земля і всі, хто живе на ній?), і не заплаче чи кожен, хто живе на ній? Схвилюється вся вона як річка (Ніл), і буде (то) підніматись і (то) опускатись, як річка Єгипетська» (8:8, Синод. пер.; у дужках текст з [Л.13]).    

      Амос бачить, у час суду Яхве ("той день", 8:3) затремтить суша з усіма, хто
живе на ній.
      Вона "схвилюється", тобто, її поверхня покриється хвилями, піднімаючись і  опускаючись (мал. 2), немов річка єгипетська. Під землю проваляться дороги,  мости, будинки, вулиці, міські квартали [Л.16].
      Провидець порівнює коливання суходолу з рухом хвиль на повноводній річці  Ніл. 
Значить висота хвиль із ґрунту складе від кількох десятків сантиметрів до 1  метра  і більше, поблизу епіцентру. 
      Унікальне есхатологічне явище коливання суші пророк побачив ще раз  (9:1-5). «Владико, Господь Сил, торкається землі – і вона тане  (буквально
тане "під Його пальцями" [Л.24, стор. 902]), а всі, хто живе на ній плачуть.  Вся земля піднімається, немов Ніл, і опускається, немов річка  Єгипту» (вірш  5, пер.[Л.11]).
      Причина вказаного геофізичного катаклізму це імпактний мегасейсм (Іс.13:13, Об'явл.8:8) з магнітудою до 13 одиниць. Його інтенсивність прояву ХІ-ХІІ балів за шкалою ЕМS-98, так як помітними коливаннями поверхні супроводжуються виключно потужні струси [Л.16]. "Господь покарає землю жахливим землетрусом" [Л.23, стор 1070], у вірші Ам.8:8 "передбачення землетрусу" [Л.8].
     Риторичне питання, "не похитнеться чи від цього земля?", не потребує відповіді. Дійсно, від великих небачених сейсмічних коливань глобального масштабу (Наум.1:7, Об'явл.16:18-20, Авв.3:6) "заплаче кожен, хто живе на ній" (Амоса, 8:8). Всякий заридає, дрижить разом із почорнілим світом, тремтить як все, що перебуває в ньому (Єз.38:20).
     Вібрація внутрішніх та зовнішніх органів тіла завершиться реактивним ступором. У стані ступору не можна нормально бігти, ходити чи стояти [Л.18]. Як написано, "і у спритного не стане сили бігти (втекти не зможе), і міцний (могутній) не втримає міцності своєї (всякої сили позбудеться), і хоробрий не врятує свого життя" (Амоса, 2:14, Синод. пер.; у дужках текст з [Л.20]).

5. Небесні  знамення (8:9)

       Бог завжди попереджав щодо покарання, скажімо, жителів великого ассірійського міста Ніневія; єгипетського фараона, перед початком Шемот; розбещене покоління Ноя та содомлян, співгромадян Лота; нечестивих царів Ізраїлю й Іудеї, бунтівний народ Свій.          Не буде виключенням "той день",– Йом Адонай, період суду над останнім невірним родом цим.
     Раніше, ніж настане пора молотьби та жнив, Небесний Воїтель пошле грізні астрономічні знаки (мал.3).
    "Потьмяніє сонце, а місяць стане, як кров, перед настанням Дня ГОСПОДНЬОГО – великого і страшного" (Йоіла, 3:4).
    "Затьмарення місяця (і сонця) – знамення зміни порядку всесвітом в останні часи" [Л.3, стор. 753]. Бачення затьмарення денного світила, його можна спостерігати "в останні часи" з території Ізраїлю опівдні, відкриває Йахвэ Елохім провидцеві (мова саме про затьмарення [Л.4, 8, 10, 15]).

       «У той день,– говорить Владика ГОСПОДЬ,– Я примушу сонце зайти опівдні,– так що серед білого дня земля вкриється темрявою» (8:9, "посеред дня на землю опуститься морок" [Л. 13], у лапках – із [Л. 14]).

       Що було над землею спочатку і накриє світ наприкінці? "Передбачена Амосом темрява має на увазі не просто якісь лиха місцевого значення, а й катастрофи всесвітнього масштабу, що випливає зі слів багатьох інших пророків СЗ" [Л.7, стор. 233]. Так і є, "день Господній описується як день руйнування вселенського (світового) порядку і перетворення світла на темряву" [Л.21, стор. 535].
       Правильно, "перетворення" світлоти на темряву, ось чому наві ставить перед нами запитання-загадку.
«Так і День ГОСПОДНІЙ обернеться для вас темрявою, а не світлом? Для вас він – темнота безпросвітна» (5:20, "мороком обернеться для вас, а не світлом довгоочікуваним", пер. [Л.20]).
     Ніч без видінь та темряву, що замінює одкровення оманливим наві, передбачує Міхей. «Сонце зайде над пророками, і потемніє над ними день» (Міх.3:5-7).
Незабаром Сіон вкриється тріщинами, немов розоране поле борознами, а Єрусалим стане купою руїн (вірш 12).
       
У Бріт Хадаша, про ознаки кінця, попереджає Ісус Христос.
"І будуть знамення в сонці, місяці та зірках" (Луки, 21:25, а; Синод. пер.). Вони супроводжують зневіру, точніше, "на землі народи будуть у тремтінні й розпачі" (вірш 25, б; пер. [Л.11; Л.14]) від астрономічних загрозливих ознак на небі, котрі трохи випередять ревіння морських хвиль, які високо здіймаються (вірш 25, в).
      «Але в ті дні, після того горя (скорботи), сонце померкне, і місяць (не світитиме) не дасть свого світла» (Марка, 13:24).
Потім втратять стійкість небесні тіла, " зорі спадатимуть з неба, і сили небесні порушаться" (вірш 25, пер. Івана Огієнка).
      Затемнення світил уже бачив Йоханан в отриманому одкровенні [Л.17, стор. 547], «сонце стало темне, як той волосяний міх, а весь місяць став (червоним), наче кров» (Об'явлення, 6:12).
      Усе перераховане вище зробить Ель Шаддай [Л.16].
Перетворить ясний день на темну ніч, а нічний морок – на яскраву зорю; розіллє бурхливі морські води по усій суші, зруйнує міста, спустошить землю (Ам.5:8, 9; пер. [Л.11]).

6. Горе  в  лахмітті,  біда  голяком (8:10)      

       Наступний вірш повертає нас до теми суду, розпочатої ще в уривку 8:2, 3. Амоц розвиває сюжет в традиціях старозавітних наві, передаючи пряму мову Бога.

     «І оберну ваші свята в жалобу, а всі ваші пісні в голосіння (похоронний плач), і на всі стегна спроваджу верету (у дрантя всіх одягну), а на всякую голову лисину, і вчиню це, немов та жалоба по одинакові (що не день, то сумний день!), і кінець же отого, немов гіркий день!» (8:10, пер. Івана Огієнка; у дужках текст з [Л.14]).

     Старе прислів'я свідчить, "скільки не плакати, всіх сліз не виплакати". Через пригнічені духовний й тілесний стани, у дні Великого нещастя (Єр.4:6) ніхто не відзначає свят. Чути лише плач (Ам.5:16-18, 8:3, 10; Плач.2:5, 6; Іс.29:1-4), відчайдушні ридання в усіх країнах, немов на похоронах єдиного сина, продовжувача роду. Немає в них утішителя.
     
«На всіх майданах будуть плакати, й на всіх вулицях голоситимуть: Ой, горе, горе нам! Закличуть і землероба до плачу
,– досвідчених плакальниць до голосіння" (Амоса, 5:16).
      
Зрозуміло, але до чого тут загадкова лисина "на всякую голову"?
(8:10). Автори робіт [Л.8, 11, 13, 14] роз'яснюють загадку так, кожен єврей на знак жалоби брив голову. Усе ж її гоління заборонене, наприклад, священикам (Лев.21:5), такого не буде за часів (третього) єрусалимського храму (Єз.44:20); не брили голову жінки.
      Ось чому в Ам.8:10 ідеться НЕ про гоління волосся на знак скорботи, а про лисину, тобто місце, де вилізло і не росте волосся.
Насправді, не люди, а Сам Бог покладе пліш на кожну голову (вірш 10, б).
      Йехезкейл підтверджує це пророцтво Амоца.
«Тоді вони препояшуться вретіщем, і обійме їх трепет, і в усіх на обличчях буде сором, і в усіх на головах пліш» (Єзекіїль, 7:18, Синод. пер.). Справді, тоді "позаздрять плішиві лисим". У цій скорботі, не потрібно ні рвати на голові залишки волосся, ні голити її.

      Лисина в кожного чоловіка або жінки, з тих, хто вижив у роки лиха, виникне  через стреси недоїдання, неякісну їжу, отруєну гірку воду, малопридатне для  дихання гаряче  запилене повітря, злі хвороби [Л.18], адже передбачено.
      
"Господь принесе біль на голови дочок Сіону (оголить тім'я),  Господь
позбавить їх волосся" (Ісаї, 3:17, пер. [Л.13]).
       У потерпілих почервоніють обличчя, як від сорому (Єз.7:18, Іс.13:8), випаде  волосся (3:17), зламаються зуби (Плач.3:16), запаляться очі, висохне язик, згниє  тіло (Зах14:12).
      
За роки великої загибелі (Єр.4:6) занепаде одяг, тому постраждалі змушені  носити  все, що попало (мал. 4). Замість широкого розшитого пояса, тонку  мотузку,  натомість просторого святкового одягу, чорні вузькі рубища (Іс.3:23).  Здійсниться  обіцянка  Яхве  Елохім,  "у  дрантя  всіх  одягну"   (Ам.8:10,  пер.
[Л.14]; вретище – "темне вбрання з грубої тканини", [Л.7, стор. 173]).
 

 7. Голод (8:11, 12)        

        Майбутнє покарання, коли заплаче кожен житель (8:8), земля вкриється безліччю трупів (вірш 3), а ті, що вціліли, облисіють (вірш 10), доповниться масовим голодом (Йоіл.1:10-20, Іс.24:1-6, Об'явл.6:8).
 
     Замість хліба, м'яса, молока,– полин, лобода та отруйна вода їжа і питво для людини.
Так попереджає Той, Хто воздає за негідні справи, помисли, слова. «Я нагодую цей народ полином і напою їх отруйною водою!» (Єремії, 9:14, б).
      Через тривалу нестачу продовольства, відсутність якісних води та повітря, всі ослабнуть (Ам.8:13, Плач.4:4-6).
Заклякнуть від холоду, знесиляться хворобами, ізійдуть сльозами від пилу, що постійно висить у повітрі (Зах14:6, Об'явл.16:9). На жаль, не тільки в холоді, голоді, спразі біди їх, але в мовчанні Благословляючого. 

     «Наближаються дні,– каже Господь Бог,– коли Я пошлю на землю голод, і не тільки голод на їжу і воду, а й на спрагу почути слова Господні» (8:11, пер. [Л.13]).

      Врешті-решт залишок лукавого, перелюбного, невірного роду цього, котрий вижив у небачених лихах періоду Великої скорботи, навернеться до Нього. Зрозуміє, не один хліб підтримує життя людини, а насичення  Словом, пізнанням Благословенного й  волі  Його. Зазделегідь передбачено. "Не самим хлібом житиме людина, але кожним словом, що виходить з Божих уст" (Матвія, 4:4).
      
Сьогодні духовну їжу Спаситель задарма пропонує будь-кому, хто слухає Його.
Амос же провидить гіркі дні (8:3, 10, 11), коли потерпілі самі марно шукають слова розради, підбадьорення, настанови від Джерела благословінь.
      "Люди, які вціліли після катастрофи, ставитимуть серйозні запитання"
[Л.22, стор. 1043] і підноситимуть гарячі молитви. Однак "Господь відповість на всі ці благання тишею – страшною безмовністю Божою" [Л.21, стор. 536], "втративши богоспілкування, віддалившись від свого Творця, людина сама ввергає себе в темряву" [Л.8].

     «І бродитимуть від моря й до моря, поневіряючись з півночі до сходу, й шукаючи ГОСПОДНЬОГО слова, але не знайдуть» (8:12).

      Ослабленим від голоду, спраги, спеки та холоду, пригніченим горем, неможливо втамувати тугу за Богом. Навіть якщо обійти всю землю, поневіряючись ("буквально: "ходити, похитуючись" [Л.10]) у темряві в пошуках істинного пророка з одкровенням від Нього; вони не знайдуть його (Пс.74:9, Єр.14:14).
     «Бо постануть  лжехристи та лжепророки і  будуть  чинити  великі  ознаки  й  чудеса,  щоби  звести  (ввести в обман)
якщо вдасться,  навіть і вибраних»
(Матвія, 24:24).
      

8. Нужда  змусить  із  калюжі  пити (8:13, 14)        

       Уцілілі в стихійних лихах днів великої загибелі тануть від спраги (8:13). Автори [Л.12] припускають, із-за духовної, навпаки, коментатор [Л.10] вважає, від фізичної невгамованої потреби в питній воді. Третя думка, фізичної та духовної [Л.1, 6].

     «Того дня будуть мліти від спраги гарні  дівчата та юнаки» (8:13, "втрачатимуть свідомість", пер. [Л.13], "падатимуть без сил", [Л.14]).

        З перекладів 8:13 видно, йдеться про фізичну  спрагу  (мал. 5),  спричинену
 
нестачею якісної питної води (Йоіл.1:20, Єр.9:15) внаслідок падіння небесних тіл (Об'явл. 8:5-10).
     
Повсюдно виникнуть цунамі, заливаючи морською солоною водою суходіл,  разом із річками, озерами, штучними водоймами.
     
Більше того, із-за багатоденних кислотних дощів, прісна вода стане отруйною (вірш 11), не придатною для пиття [Л.19]: кислою, теплою, гіркою, криваво-червоного кольору (16:4-6). Засохнуть пасовища, рослини зів'януть на вершинах гір (Ам.1:2).
      
Вціліли, їдять і не насичуються, п'ють й страждають від спраги. З якої причини Адонай Цеваот посилає нестерпно важкі випробування, наводить Велику загибель? На це важке запитання пророк відповідає.
      
«Господь, Бог наш, визначив нас на погибель (судив нам загинути) і дає нам пити воду з жовчю (напоїв нас водою отруйною) за те, що ми грішили перед Господом» (Єремії, 8:14, Синод. пер.; у дужках текст з [Л.14]).
     
Одкровення Йірмейа, справедливе в усі століття, апостол Павло підтверджує словами. "Адже заплата за гріх – смерть" (Римлян, 6:23, а; 2Пет.2:12-14). Нехтування Творця творінням Йоханан бачить у світі (Об'явл.16:9-11, 21), Амоц – у своєму народі:     

      «ті, котрі присягаються гріхом самарійським, кажучи: Свідок мені твій богДане, або: Присягнись священною дорогою до Вірсавії! Усі вони впадуть, і більше не встануть» (8:14).

       Під гріхом Самарії мається на увазі, очевидно [Л.4, 15], поклоніння сирійському божеству Ашима, що арамейською мовою означає "ім'я". Богом Дана наві іменує золотий телець, встановлений Єровоамом I (правитель 926-907 р.р. до Р.Х.) у місті Дан [Л.7, 15], це символ Яхве, він замінював ковчег Заповіту [Л.15]. Паломництво до Вірсавії священною дорогою відбувалося для язичницького поклоніння на висотах [Л.8].
       За відступництво від Яхве і порушення Заповіту (Вих.20:2-5) ізраїльтяни загинуть (Ам.8:2, 3, 14; Ос.1:4), що сталося 722 року до Р.Х.
[Л.3, 7]. Згодом, через багато років, "суворому суду Ізраїль піддав себе сам: іудеї накликали його на себе розп'яттям Ісуса" [Л.7, стор. 956].
       У День Господній кінець настане для всього роду людського, котрий відвернувся від Бога (Соф.1:2, 3, 3:6, 8; Єр.25:29-33; Мт.24:14).
"Суд спіткає всі народи землі ..." [Л.7, стор. 233]. "Божий суд буде супроводжуватися катаклізмами космічного масштабу" [Л.22, стор. 1043].
       Хоча загибелі можна уникнути.
«Нічия смерть Мені не до вподоби, - сповіщає Владика Господь, - Покайтеся і живіть!» (Єзекіїля, 18:32, пер. [Л.11]). 

ЛІТЕРАТУРА  

1. Уоррен Уірсбі. Коментар на Старий Заповіт. У 2-х т. Том II. Єздра - Малахія.- СПб.: Біблія для всіх, 2011.- 1 111 с.
2. Даума Йохем. Шляхами Старого Заповіту. Т.5. Малі пророки.- Черкаси: Колоквіум, 2012.- 355 с.
3. Великий біблійний словник. - СПб.: Біблія для всіх, 2005. - 1 503 с.
4. Новий Біблійний коментар у 3 ч. Ч.2. Старий завіт. Псалтир - Книга Пророка Малахії.- СПб.: Мирт, 2000.- 571 с.
5. Навчальна Біблія з коментарями Джона Мак-Артура.- Мінськ: Слов'янське Євангельське товариство, 2004.- 2 201 с.
6. Тлумачна Біблія. Коментар на всі книги Святого Письма. Під ред. Лопухіна О.П. Том 2.- Мінськ: Харвест, 2001.- 1 312 с.
7. Рінекер Ф., Майєр Г. Біблійна енциклопедія Брокгауза. - Кременчук: Християнська зоря, 1999. - 1 088 с.
8. Тлумачення Старозавітних книг. Від книги Ісаї по Книгу Малахії. - Ашфорд: Слов'янське місіонерське видавництво, 1966. - 602 с.
9. Нова Женевська навчальна Біблія. - Hanssler-Verlag, 1998. - 2 052 с.
10. Хоуард Джейкоб М. Майерс. Коментарі до книг Старого Заповіту. Том 17.- Одеса: Всесвітній союз баптистів, 1993.- 228 с.
11. Біблія. Новий Переклад на Російську Мову - Herrljunga, Sweden: Міжнародне Біблійне Товариство, 2007 - 1 228 с.
12. Перші й останні пророки.- Йерушалаїм: Мосад Арав КУК, 1975.- 1 002 с.
13. Біблія. Сучасний переклад Біблійних текстів.- М.: World Bible Translation Center, 2002.- 1150 с.
14. Біблія. Книги Священного Писання Старого і Нового Завіту, канонічні. Сучасний російський переклад. - М.: Російське біблійне товариство, 2011. - 1 408 с.
15. Біблійний культурно-історичний коментар. Частина 1. Старий Заповіт. - СПб.: Мирт, 2003. - 984 с.
16. Стаття №3 «День Господній».
17. Тлумачення новозавітних послань і Книги Одкровення. Гл. ред Харчлаа.- Seligenstadt: Християнське видавництво, 1990.- 598 с.
18. Стаття № 4 «Час великої скорботи».
19. Стаття №6 «Страти єгипетські і Друге пришестя Ісуса Христа».
20. Біблія. Книги Священного Писання Старого і Нового Заповіту в сучасному російському перекладі. - М.: Видавництво ББІ, 2015.- 1856 с.
21. Коментарі до Старого і Нового Завітів - Мінськ: Фонд «Лютеранська культурна спадщина», 2007. - 832 с.
22. Слов'янський біблійний коментар - Київ: ЄААА, Книгоноша, 2016. - 1840 с.
23. Макдональд У. Біблійні коментарі для християн. Старий Заповіт. - Bielefeld: CLV, 2009. - 1142 с.
24. Словник біблійних образів. - СПб.: Біблія для всіх, 2016. - 1423 с.


 
День Господень